Procedura reklamacyjna
I. Postanowienia ogólne
1. Procedura reklamacyjna jest integralną częścią Ogólnych Warunków Handlowych (zwanych dalej „OWM”) firmy Forcamping s.r.o., z siedzibą pod adresem Veselská 699, 199 00 Praha 18 - Letňany, numer identyfikacyjny: 24295825, wpisaną w rejestrze handlowym prowadzonym przy Sądzie Miejskim w Pradze, sekcja C 194007 (dalej tylko „Sprzedawca”), i opisuje procedurę postępowania przy reklamacji towarów zakupionych od sprzedającego.
2. Kupujący zobowiązany jest do zapoznania się z Procedurą Reklamacji oraz Ogólnymi Warunkami Handlowymi przed złożeniem zamówienia towaru. Składając zamówienie, Kupujący oświadcza, że zapoznał się z Procedurą Reklamacji i przyjmuje ją bez zastrzeżeń.
3. Kupujący jest albo Kupujący-Konsument w rozumieniu § 2 ust. 1 lit. a) ustawy nr 634/1992 Zb. o ochronie konsumentów (zwanym dalej „Kupującym-Konsumentem„), lub kupujący-przedsiębiorca, który przy zawieraniu i wykonywaniu umowy działa w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej (zwany dalej "Kupującym-przedsiębiorcą"). Kupujący-Konsument i Kupujący-Przedsiębiorca są dalej zwani zbiorczo „Kupującymi”.
4. Sprzedawca przy zawieraniu i wykonywaniu umowy kupna działa w zakresie prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Sprzedawcą jest przedsiębiorca, który bezpośrednio lub za pośrednictwem innych przedsiębiorców dostarcza Kupującemu produkty lub usługi
II. Obowiązki Sprzedawcy
1. Sprzedawca jest odpowiedzialny wobec Kupującego za to, że towar posiada cechy określone w art. 7 OWH.
2. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność wobec kupującego — przedsiębiorcy tylko za wady, które towar posiada w momencie odbioru. Kupujący przedsiębiorca jest zobowiązany do niezwłocznego sprawdzenia towarów i zgłoszenia Sprzedającemu wszelkich wad (które można wykryć podczas kontroli) bez zbędnej zwłoki.
3. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność wobec kupującego — konsumenta za wadę towaru, która objawi się w ciągu dwóch lat od otrzymania towaru. Kupującemu nie przysługuje prawo do wadliwego wykonania, jeśli sam spowodował wadę.
4. Wadą nie jest zużycie towaru spowodowane jego zwykłym użytkowaniem.
5. Prawa z tytułu odpowiedzialności za wady Towaru nie mają zastosowania w szczególności do przypadków, w których powstała wada lub szkoda:
- mechanicznego uszkodzenia Towaru
- udowodnionej nieuprawnionej ingerencji w urządzeniu, klęska żywiołowa, uszkodzenie mechaniczne lub jeśli plomby zostały usunięte lub uszkodzone, w przypadku, że Towar w plomby został zaopatrzony,
- przepięcia elektrycznego (widocznie spalone elementy lub połączenia powierzchniowe), z wyjątkiem odchyleń normalnych,
- ewidentnie niewłaściwym użytkowaniem,
- użytkowaniem niezgodnie z instrukcją użytkowania lub instrukcjami podanymi na opakowaniu czy w karcie gwarancyjnej,
- stosowanie niezgodne z ogólnie znanymi zasadami użytkowania,
- w sposób oczywisty przez użytkowanie w warunkach, które nie odpowiadają pod względem temperatury, zakurzenia, wilgotności, oddziaływań chemicznych i mechanicznych środowisku bezpośrednio przewidzianemu przez producenta lub wyraźnie wynikającemu z natury rzeczy,
- wyraźnie nieprofesjonalna instalacja i obsługa,
- jeżeli przedłożona karta gwarancyjna nosi wyraźne ślady zmian danych lub jeżeli Towar ma inny numer seryjny niż podany w karcie gwarancyjnej
III. Warunki prawidłowego dochodzenia roszczeń
1. Kupującemu zaleca się niezwłoczne sprawdzenie wraz z przewoźnikiem stanu przesyłki (ilość paczek, nienaruszenie taśmy z logo firmy, uszkodzenie pudełka) zgodnie z załączonym listem przewozowym. Kupujący ma prawo odmówić przyjęcia przesyłki niezgodnej z umową zakupu, po stwierdzeniu, że przesyłka jest np. niekompletna lub uszkodzona. Jeżeli kupujący przyjmie uszkodzoną przesyłkę od przewoźnika, konieczne jest opisanie uszkodzenia w protokole przekazania przesyłki przez przewoźnika.
2. O niekompletnej lub uszkodzonej przesyłce należy niezwłocznie powiadomić sprzedawcę pocztą elektroniczną na adres: zamowienia@4camping.pl, sporządzić z przewoźnikiem protokół szkody i bez zbędnej zwłoki przesłać go Sprzedawcy faksem, e-mailem lub pocztą tradycyjną. Późniejsze roszczenie dotyczące niekompletności lub zewnętrznego uszkodzenia przesyłki nie pozbawia kupującego prawa do reklamacji przedmiotu, ale daje sprzedającemu możliwość udowodnienia, że nie ma konfliktu z umową kupna.
3. Sprzedawca ma prawo odmówić przyjęcia towaru do reklamacji w przypadkach, gdy reklamowany towar i/lub jego elementy są zanieczyszczone lub nie spełniają podstawowych warunków higienicznie bezpiecznego dostarczenia towaru do postępowania reklamacyjnego.
IV. Reklamacja
1. Kupujący jest uprawniony do wniesienia reklamacji osobiście w dowolnej siedzibie Sprzedawcy lub pocztą, przede wszystkim pod adresem Packeta Poland, ID: xxxxxxx - 4camping.pl , Panattoni Park Bielsko-Biała I, ul. Księdza Józefa Londzina 106, 43-382 Bielsko-Biała.
2. Sprzedawca zobowiązany jest wydać Konsumentowi pisemne potwierdzenie złożenia reklamacji, w którym wskaże datę złożenia reklamacji przez Konsumenta, jej treść, żądany przez Konsumenta sposób rozpatrzenia reklamacji oraz dane kontaktowe Konsumenta w celu udzielenia informacji o sposobie rozpatrzenia reklamacji.
3. Reklamacja, w tym usunięcie wady, musi zostać rozpatrzona, a konsument musi zostać o tym poinformowany nie później niż 30 dni od dnia złożenia reklamacji, chyba że sprzedawca zgodzi się z konsumentem na dłuższy okres. Bieg terminu rozpoczyna się od momentu zgłoszenia roszczenia. Następnego dnia po złożeniu przez kupującego roszczenia jest pierwszy dzień 30-dniowego okresu. Jeśli termin kończy się w sobotę, niedzielę lub święto państwowe, termin upłynie następnego dnia roboczego.
4. Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 3, Konsument może odstąpić od umowy lub ubiegać się o stosowną zniżkę.
5. Sprzedawca jest zobowiązany do wystawienia konsumentowi zaświadczenia o dacie i sposobie rozpatrzenia reklamacji, w tym potwierdzenia naprawy i czasu jej trwania lub pisemnego uzasadnienia odrzucenia reklamacji.
6. Kupujący ma prawo do zwrotu niezbędnych kosztów (w szczególności opłaty pocztowej, którą zapłacił przy wysyłce reklamowanego towaru), które poniósł w związku z dochodzeniem uzasadnionych praw z odpowiedzialności za wady (zalecamy złożenie wniosku w terminie 30 dni od rozpatrzenia reklamacji — nie ma to wpływu na ustawowy termin) i zostały wydane rzeczywiście i celowo. W przypadku odstąpienia od umowy z powodu wady towaru konsument ma również prawo do zwrotu kosztów takiego odstąpienia od umowy.
7. Po zaspokojeniu uzasadnionego roszczenia okres gwarancji zostaje przedłużony o czas trwania roszczenia. W przypadku nieuzasadnionej reklamacji okres gwarancji nie jest przedłużany. Jeżeli reklamacja zostanie rozstrzygnięta w ustawowym okresie gwarancyjnym poprzez wymianę towaru na nowy, okres gwarancji klienta zostanie przedłużony tylko o okres, w którym towar był przedmiotem reklamacji. Klientowi pozostaje oryginalny dowód zakupu z pierwotną datą zakupu. Czas trwania reklamacji liczony jest od dnia następującego po złożeniu roszczenia do dnia rozstrzygnięcia reklamacji, czyli czasu, w którym Kupujący był zobowiązany do przejęcia rzeczy. Klient jest informowany o rozstrzygnięciu drogą elektroniczną, którą wskazał już przy składaniu roszczenia.
8. W przypadku nieodebrania reklamowanego towaru w ciągu miesiąca od upływu terminu, w którym reklamacja powinna zostać rozpatrzona, a jeśli została rozpatrzona później, w ciągu miesiąca od powiadomienia o jej realizacji (tj. zwykle w ciągu 60 dni od daty złożenia reklamacji), sprzedawca jest uprawniony do naliczenia kwoty za przechowywanie (5,36 PLN za każdy dzień).
9. Przy wydawaniu towaru po rozpatrzeniu reklamacji Kupujący zobowiązany jest przedstawić dokument, na podstawie którego przedmiot został przyjęty do reklamacji i musi udowodnić swoją tożsamość przy pomocy DO lub ważnym paszportem.
V. Materiały eksploatacyjne
1. Jeśli przedmiotem zakupu są materiały eksploatacyjne lub jeśli te materiały eksploatacyjne są częścią zakupionych towarów, zamiast gwarancji jakości stosuje się okres żywotności. Żywotność może być określona w kategoriach czasu lub liczby użyć, lub może być określona w inny podobny sposób. Towary mogą mieć więcej niż jedną taką kategorię żywotności. Aby skutecznie dochodzić roszczeń, należy spełnić wszystkie poniższe warunki.
2. Nie ma to wpływu na prawo kupującego do reklamacji towaru w ustawowym okresie gwarancyjnym. Kupujący musi jednak wziąć pod uwagę powyższe fakty, ponieważ gwarancja nie obejmuje zużycia spowodowanego normalnym użytkowaniem przedmiotu, a zatem nie może być utożsamiana z okresem użytkowania produktu. Żywotność towarów reprezentuje podatność na zużycie spowodowane normalnym użytkowaniem. Jeśli kupujący używa towarów (ale nie posiada towar) przez okres dłuższy niż normalny okres użytkowania, prawdopodobne jest, że wada jest wynikiem normalnego zużycia, ale nie jest wykluczone, że jest to rzeczywiście wada gwarancyjna. Sprzedający zawsze wskaże w uzasadnieniu odrzucenia reklamacji, czy wada została spowodowana normalnym zużyciem.
3. Jeśli żywotność oferowanych towarów nie jest wskazana, sprzedawca nie ma prawa powoływać się na ich żywotność.
VI. Pozasądowe rozstrzyganie sporów konsumenckich
W przypadku sprzeciwu wobec rozstrzygnięcia reklamacji, Czeska Inspekcja Handlowa z siedzibą pod adresem Štěpánská 567/15, 120 00 Praga 2, nr ID: 000 20 869, adres internetowy: https://adr.coi.cz/en.
Platforma rozstrzygania sporów online, znajdująca się pod adresem https://www.coi.cz/en/alternative-dispute-resolution-for-consumer-disputes-adr/, może służyć do rozwiązywania sporów między sprzedawcą a kupującym na podstawie umowy zakupu.
VII. Postanowienia końcowe
1. Niniejsza Procedura Reklamacyjna obowiązuje od 6.1.2023 r. i anuluje ważność poprzednich Procedur Reklamacyjnych.
2. Niniejsza Procedura reklamacyjna jest dostępna w siedzibie i oddziałach Forcamping lub jako dokument na stronie www.4camping.cz.
3. Sprzedawca jest uprawniony do wprowadzenia zmian w Procedurze reklamacyjnej i w takim przypadku jest zobowiązany do poinformowania Kupujący o tym, w odpowiednim terminie przed datą wejścia w życie takiej zmiany.
4. Stosunki prawne nieregulowane niniejszym Regulaminem Reklamacji regulują ustawa nr 89/2012 Sb., Kodeks cywilny z późniejszymi zmianami oraz ustawa nr 634/1992 Coll., o ochronie konsumentów, z późniejszymi zmianami.