Przejdź do kategorii produktów Przejdź do koszyka Przejdź do nawigacji

Nie interesują mnie zniżki i promocje, chcę ukryć pasek

Jak smarować biegówki? Wszystko, co musisz wiedzieć.

Jazda na nartach biegowych wygląda pięknie. Aby narty gładko ślizgały się po śniegu, a sport był przyjemny również dla narciarza, powinien on myśleć nie tylko o technice ruchu, ale także o prawidłowym smarowaniu nart. Dlatego dzisiaj przyjrzymy się szczegółowo, jak smarować narty biegowe.


Spis treści

Wstęp

Nie panikuj, jeśli nie wiesz, jak smarować narty biegowe. Nie będziemy Cię oszukiwać, że to nie jest nauka. Zawodowi sportowcy mają cały zespół pomocników tylko do serwisowania i smarowania nart. Omówimy proces smarowania nart biegowych, który jest odpowiedni nawet dla początkujących. Nie zapomnimy również polecić odpowiednich smarów. A dla tych, którzy po prostu nigdy nie chcą zajmować się smarami, przedstawimy inne opcje i rodzaje nart biegowych, które nie wymagają smarowania.

 

Poznaj narty

Zanim przejdziesz do samego wyboru wosków, spójrz, jak skonstruowane są narty biegowe. Spód nart stanowi ślizg. Możemy go podzielić na trzy części.

  • Na czubku i z tyłu znajduje się śliska część, która służy do ślizgania się.
  • W środkowej części ślizgu znajduje się komora odbicia, która jest ważna przy odbiciu. Spotkasz się również z oznaczeniem strefa odbicia.

Część zwana komorą odbicia jest ważna dla smarowania, dlatego przyjrzymy się jej bliżej. Ma długość około 65-75 centymetrów. Kończy się mniej więcej przy pięcie wiązania i zaczyna się jedną długość buta narciarskiego przed wiązaniem. Do tej środkowej części nakłada się woski odbiciowe (na naszej stronie można je łatwo przefiltrować). Środkową część podczas jazdy techniką klasyczną obciążamy własnym ciężarem, a dzięki woskowi narta się zatrzymuje, nie odjeżdża i pomaga nam w odbiciu do przodu.

Wskazówka
Zmierzenie długości i umiejscowienie komory odbicia zleć w profesjonalnym serwisie lub w sklepie, w którym kupujesz narty biegowe. Tylko profesjonaliści określą ją najdokładniej na podstawie wagi narciarza i twardości narty. Podobnie powiedzą ci, jak smarować narty biegowe.

Wskazówka
Długość komory smarującej możesz orientacyjnie określić również w domu. Będziesz potrzebował jednego pomocnika i pisaki spirytusowe. narciarz staje na obu nartach, nogi równolegle, nie przenosi ciężaru ani na jedną, ani na drugą stronę. Druga osoba podsuwa papier pod środkiem. Miejsce, w którym papier można swobodnie przeciągnąć, nazywa się komorą odbicia. To miejsce zaznacz pisakiem spirytusowym z boku narty. Tak zaznaczona komora smarująca ma ok. 65-75 centymetrów. 


Przed samym smarowaniem nart ważna jest odpowiednia ich przygotowanie.

 

Jak nasmarować narty biegowe - przygotowanie

Zakładamy, że po powrocie z ostatniej jazdy nie przygotowałeś nart i od razu padłeś ze zmęczenia. Cały serwis masz więc przed sobą. Narty biegowe należy odpowiednio wyczyścić przed właściwym smarowaniem.

Odtłuścić, zmatowić. Jak?

  • Najpierw wyczyść narty szczotką, skrobaczką i usuń stary smar. Idealna jest szczotka z brązu lub miedzi. Ruch wykonuje się od czubka do środka, a następnie od środka do końca narty. Odpowiedni jest również syntetyczny korek z papierem ściernym.
  • Czyszczenie może znacznie ułatwić tzw. zmywacz do wosków. Na strefę odbicia środek czyszczący, a na część ślizgową środek czyszczący z fluorem. Następnie przetrzyj ślizg specjalną ściereczką do czyszczenia nart biegowych.

Teraz masz czyste narty biegowe i możesz przystąpić do głównej konserwacji.

Jeśli planujesz klasyczne narciarstwo biegowe, zaznacz strefę odbicia. W razie potrzeby przyklej taśmę maskującą po obu stronach krawędzi.

Co wpłynie na sposób smarowania?

  • styl jazdy na nartach (klasyczny lub łyżwowy),
  • temperatura zewnętrzna,
  • rodzaj śniegu,
  • zaawansowanie narciarza.

 

Jak nasmarować narty biegowe - smarowanie części ślizgowej i nart do stylu łyżwowego

Celem jest maksymalny poślizg narty. Kiedy ślizg zaczyna bieleć, jest to oznaka wysychania. Najwyższy czas poświęcić mu czas na potrzebną pielęgnację i zabezpieczyć parafiną lub smarami ślizgowymi, które można łatwo znaleźć w naszym sklepie internetowym.

Podczas gdy skate, czyli styl łyżwowy, wymaga smarowania całej narty smarem ślizgowym, w stylu klasycznym smar ślizgowy nakłada się tylko na część ślizgową narty (w uproszczeniu, z przodu i z tyłu narty).

Upínací zařízení na servis lyží
Jeśli poważnie myślisz o nartach biegowych, idealnym rozwiązaniem jest zapewnienie odpowiednich narzędzi i stołu.

Połóż narty na stole do smarowania i zabezpiecz je zaciskami. Następnie przygotuj żelazko i parafinę. Chociaż żelazko jest standardowym wyposażeniem każdego domu, lepiej kupić specjalne żelazko do smarów. Stare żelazko do ubrań może również służyć, ale znalezienie odpowiedniej temperatury do prasowania smaru może być trudne.

Nałóż parafinę lub smar na ślizg i równomiernym ruchem rozprowadź go żelazkiem. Pozostaw do ostygnięcia na 10 minut. Prasowanie można powtórzyć, aby parafina lepiej wchłonęła się w nartę. Następnie usuń go ze ślizgu - najpierw z rowka, a potem z całej powierzchni ślizgu. Nie naciskaj zbyt mocno na szczotkę podczas czyszczenia. Oczyść narty i ostatni raz wyszczotkuj je miękką nylonową szczotką.

Wskazówka
Jeśli nie chcesz męczyć się z żelazkiem, kup płynne smary ślizgowe - tzw. liquidy. Po około 15 minutach, gdy nałożony na ślizg smar wyschnie, wyszczotkuj go nylonową szczotką lub korkiem.

 

Jak woskować strefę odbicia

Smarowanie strefy odbicia to konieczność dla narciarzy biegowych, którzy planują styl klasyczny i nie mają w strefie odbicia innej formy antypoślizgu (np. nanogrip, łuski, paski moherowe). Technika klasyczna to bieg naprzemienny i jednoczesny. Obie narty są równoległe przez cały czas ślizgu i odbicia. Do smarowania strefy odbicia używa się smarów odbiciowych. Smar odbiciowy działa na podbiegu jak hamulec bezpieczeństwa, który sprawia, że narty nie zjeżdżają do tyłu i można się dobrze odbić.

Woski twarde

Wosk odbiciowy nakłada się tylko na komorę odbiciową. Po pełnym przygotowaniu nart wybierz odpowiedni wosk. Podczas nakładania twardego wosku nałóż go na całą długość strefy i rozgrzej specjalnym żelazkiem. Następnie należy pozostawić wosk do wyschnięcia na około 10 minut. Następnie wyrównaj powierzchnię korkiem. Warstwa wosku powinna być tak gładka, jakby była niewidoczna. Nie należy się bać tworzenia warstw, wosk można nanosić aż 5 razy. Po zakończeniu wyczyść rowek. Teraz możesz wyjść na trasę.

Woski miękkie

Woski odbiciowe są dostępne również w postaci płynnej. Chodzi o tzw. klister. Może się wydawać, że bez żelazka woskowanie będzie prostsze, ale jest wręcz przeciwnie. Nie jest to też rozwiązanie uniwersalne. Płynne woski są bardziej lepkie. Są odpowiednie na zmarznięty, gruby i brudny śnieg.

Jak smarować narty biegowe płynnym woskiem? Płynny wosk na strefę odbicia musisz najpierw rozgrzać. Idealna jest gorąca woda lub suszarka. Jeśli klister ścieka, oznacza to, że jest zbytnio nagrzany. Ciepły wosk nakrapia się na strefę, a następnie dokładnie rozprowadza. Możesz do tego użyć kciuka lub całej dłoni, lepsze rezultaty uzyskasz jednak rozprowadzając wosk cykliną. Powstała warstwa powinna być równomierna. Wosk lubi przyklejać się do ubrań lub do torby narciarskiej. Z nart powinieneś go usunąć od razu po zejściu z trasy lub nakleić na wosk chusteczki lub papier toaletowy, aby nie uszkodzić odzieży lub pokrowca.

Dva bruslící běžkaři.
Wosk odbiciowy jest używany do stylu klasycznego. Do stylu łyżwowego nakłada się na całej długości nart wosk poślizgowy.

 

Jaki wosk na biegówki

Jeśli planujesz spędzić cały dzień na biegówkach, zalecamy zacząć od wosku bazowego (base wax) w części odbiciowej. Jest dostępny w formie stałej i płynnej. Używaj go oczywiście tylko wtedy, gdy w części odbiciowej nie masz specjalnej powłoki (np. łusek, nanowarstwy, pasków moherowych), która pomaga w odbiciu. Wosk bazowy to pierwsza warstwa między ślizgiem a właściwym woskiem, w zależności od pogody.

Wybór wosku zależy od pogody, temperatury i rodzaju śniegu.

  • żółty kojarz ze słońcem. Jest odpowiedni na słoneczne warunki i temperatury powyżej zera
  • czerwony to podstawa dla narciarzy biegowych i musi w pewien sposób pokryć trudną do przewidzenia jakość śniegu w temperaturach około 0
  • fioletowy jest na lekko ujemne temperatury, narciarze zamiast niego używają raczej wosku niebieskiego
  • niebieski jest zwykle używany w temperaturach około minus 5 stopni
  • zielony jest na mroźną pogodę poniżej minus 10 stopni

Z powyższego widać, że dla początkujących narciarzy biegowych i ich łatwiejszej orientacji w temacie w zupełności wystarczy wosk czerwony i niebieski. Zaraz po powrocie z trasy warto usunąć wosk z nart skrobaczką lub zmywaczem. Pomożesz nartom, jeśli po oczyszczeniu ślizgowe części dodatkowo zabezpieczysz parafiną lub woskiem ślizgowym i pozostawisz je na nartach nawet do następnej jazdy. Przed wyruszeniem na trasę ponownie usuń wosk i zabezpiecz ślizgi woskiem odpowiednim do aktualnej pogody.


Wolisz klasyczną jazdę w torze czy harówkę w postaci jazdy na świeżo przygotowanej trasie?

 

Rozwiązywanie problemów

Nieprawidłową aplikację wosku poznasz po tym, że narty będą się ślizgać i nie odbijesz się prawidłowo. Jeśli źle ocenisz strefę odbicia i pokryjesz woskiem zbyt długi odcinek, narta nie będzie się ślizgać. Jeśli ocenisz ją jako zbyt krótką, nie wykorzystasz pełnego potencjału odbicia.

Gdzie leży problem i jak smarować narty, gdy podczas jazdy narty się zacinają? Prawdopodobnie wybrałeś zbyt miękki wosk lub nałożyłeś zbyt grubą warstwę. Najlepiej zdjąć wosk i nasmarować twardszym, przeznaczonym do niższych temperatur. Po nasmarowaniu odczekaj chwilę, wosk musi stwardnieć. Jeśli nadal się zacina podczas jazdy, spróbuj go rozjeździć. Powinno wystarczyć kilkaset metrów. Jeśli nadal masz problem, trzeba będzie zmienić smar.

Problem zacinania się może wystąpić również wtedy, gdy warstwa odbijająca jest zużyta lub po prostu zbyt cienka. Trzeba będzie dosmarować.

Jak smarować narty, gdy podczas odbicia narty się ślizgają? Prawdopodobnie wybrałeś zbyt twardy wosk. Kryształki śniegu nie mają jak się wbić, trzeba będzie użyć bardziej miękkiego wosku, czyli tego do wyższych temperatur.

 

Narty, przy których nie będziesz się martwić, jak woskować

Woskowanie nart wydaje się niejednemu początkującemu jak alchemia. Tyle różnych wosków. I zamiast od razu wyruszyć na zaśnieżone stoki, rozważają temperaturę zewnętrzną i rodzaj śniegu. Na szczęście i dla tych przypadków istnieją alternatywy. Są to narty skin i narty z łuskami w strefie odbicia. W części tej jest po prostu specjalna obróbka, która przy odbiciu zapobiegnie poślizgowi.

Běžky Rossignol
Jeśli nie chcesz się martwić o to, jak woskować, szukaj nart ze specjalną obróbką środkowej części.

Narty z łuskami czasami określamy również jako narty z tłoczonym antypoślizgiem. Mają wytłoczone wypustki, które z daleka przypominają łuski. Przy zakupie patrz na oznaczenie nart no wax, grip, multigrip. Łuski już się nie woskują i można od razu wyruszyć w trasę. Z drugiej strony łuski lekko hamują narty podczas zjazdu. Na narty stosuje się już tylko ślizgowe woski dla utrzymania zdrowia ślizgu.

Narty skin mają w strefie odbicia coś jak skórę lub sierść zwierzęcą, ale nie dosłownie. Używane są w niej paski moherowe i moherowe antypoślizgi (foki). Chodzi o to, aby narty jechały gładko w kierunku jazdy, a pod włos moherowe włoski stanęły dęba i narciarz mógł się odepchnąć. Coś jak głaskanie zwierzęcia z włosem i pod włos.

W wyborze można również natknąć się na narty oznaczone nanogrip. Na całej długości ślizgu mają nanowarstwę. Dlatego w przypadku tych nart zapomnij o jakimkolwiek smarowaniu. Ani części ślizgowych, ani strefy odbicia. Ich zastosowanie jest absolutnie uniwersalne. Narty działają w temperaturach ujemnych, ale także w dodatnich.

Abyś i Ty funkcjonował bez problemu, zobacz, jak się ubrać na narty biegowe. Musisz być przygotowany na szybkie pocenie się, ale także na lodowaty wiatr. Ubrania, które będziesz mieć na sobie, muszą sobie poradzić z jednym i drugim.

 

Przydatne linki

 

Autor: Alena Bouchalová

Źródła: pixabay.com, archiwum 4camping

Via ferraty - jak zacząć, cz. 1

Poradniki

Via ferraty to kusząca propozycja dla entuzjastów outdooru i adrenaliny. Gdzie można się na nie wybrać i co ze sobą zabrać? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w dzisiejszym artykule, który specjalnie dla Ciebie przygotowała instruktorka wspinaczki i testerka 4camping, Tereza Pavlíková.

Jak wybrać sandały dla bezpieczeństwa i wygody stóp?

Poradniki

Odpoczynek dla stóp, wygodne obuwie na upalne dni, designerski element, ale także w pełni funkcjonalny towarzysz w trudnym terenie. Tym wszystkim mogą być sandały.

Jak bezpiecznie biegać w ciąży

Poradniki

Nawyk to druga natura i pomimo rosnącego brzucha masz ochotę ścigać się z wiatrem. Kiedy bieganie w ciąży jest bezpieczne? Jak powinnaś się wyposażyć, aby bieganie w ciąży było przyjemnym doświadczeniem bez ryzyka?

Wybrane dla Ciebie

61,47  (46.33 %) 32,99 

Porównaj

53,70  (47.88 %) 27,99 

Porównaj

130,18  (50.84 %) 63,99 

Porównaj

61,47  (49.59 %) 30,99 

Porównaj

81,18  (45.81 %) 43,99 

Porównaj

81,18  (45.81 %) 43,99 

Porównaj

81,18  (37.19 %) 50,99 

Porównaj

45,02  (42.27 %) 25,99 

Porównaj