Przejdź do kategorii produktów Przejdź do koszyka Przejdź do nawigacji

Nie interesują mnie zniżki i promocje, chcę ukryć pasek

Jak dobrać przedsionek do busa

Posiadasz klasycznego lub przerobionego busa i chciałbyś do niego dokupić przedsionek? Ten artykuł jest dla wszystkich z Was, którzy potrzebują w jakiś sposób rozszerzyć swoją przestrzeń użytkową busa o przedsionek. I to zarówno z boku, jak i z tyłu.


Spis treści

Ogólnie o przedsionkach

Przedsionki to znakomite rozwiązanie dla osób pragnących powiększyć przestrzeń użytkową kampera, busa lub przyczepy kempingowej. Mogą one pełnić funkcję dodatkowej sypialni, schowka na rowery lub inne sprzęty, zapewniając im jednocześnie ochronę przed czynnikami atmosferycznymi.

Niniejszy artykuł skierowany jest przede wszystkim do użytkowników busów, jednakże jego treść może okazać się interesująca również dla osób poszukujących informacji o przedsionkach do kamperów i przyczep kempingowych. Na wstępie poruszamy najczęściej zadawane pytania, takie jak różnice między poszczególnymi producentami oraz porównanie konstrukcji stelażowych z systemami pneumatycznymi (tzw. namioty pompowane). Zachęcamy do dalszej lektury artykułu, aby poznać więcej szczegółów na ten temat.

Więcej informacji:

 

 

Jak wybrać odpowiedni przedsionek

Rynek przedsionków jest ogromny i może przyprawić o zawrót głowy. Dostępne są modele różnego typu, rozmiaru, materiału i ceny. Z tego artykułu dowiesz się, na co zwrócić uwagę przy wyborze przedsionka, aby ułatwić podjęcie właściwej decyzji.

 

>>> SZCZEGÓŁY W ARTYKULE <<<

 

Busy i inne pojazdy o wysokości co najmniej 175 cm

Masz klasyczny lub przerobiony samochód dostawczy i chcesz do niego doposażyć przedsionek? W takim razie ważne jest, aby wiedzieć, że minimalna wysokość pojazdu musi wynosić 175 cm. W naszej ofercie nie znajdziesz przedsionków do niższych pojazdów. Przedsionek jest pod wieloma względami lepszą opcją niż markiza, która zapewnia tylko ograniczony cień i nie ma ścian bocznych. W kolejnych punktach omówię wszystko, czego potrzebujesz, aby móc mieć przedsionek przy swoim samochodzie.

 

Możliwości mocowania i stawiania

To jeden z najważniejszych punktów. Jak podłączymy przedsionek i czy w ogóle powinniśmy się tym martwić, jeśli nie mamy doświadczenia, to pytania, które należy zadać na samym początku. Po pierwsze, przedsionki można podłączyć tylko do busów i wyższych pojazdów, nie do klasycznych samochodów osobowych. Oznacza to, że minimalna wysokość montażu to około 175 cm.

Należy od razu zaznaczyć, że żaden przedsionek nie zawiera szyny montażowej w zestawie, ponieważ jest to jedno z najczęściej zadawanych pytań.

Istnieje kilka możliwości podłączenia, a zdecydowana większość busów bez problemu łączy się z przedsionkiem. Omówmy je pokrótce.

  • Większość producentów zakłada już na stałe na pojeździe tzw. szynę kederową (ang. Bead thickness). Jest to najlepszy sposób na podłączenie przedsionka do samochodu, ponieważ jest bezproblemowy i zdecydowanie najmocniejszy. Można ją zamontować na samochodzie, a większość użytkowników zamawia ją przez internet i montuje samodzielnie. Należy ją zamontować tak, aby nie było problemu z wysuwanymi drzwiami bocznymi pojazdu i nic nie przeszkadzało. Długość zamontowanej szyny determinuje rozmiar przedsionka, jaki można do niej podłączyć - drugim ważnym parametrem jest wysokość szyny nad ziemią. Na podstawie tych danych można wybrać przedsionek odpowiedni do sposobu mocowania.

 

  • Jeśli nie chcesz na stałe montować szyny kederowej, możesz użyć szyny magnetycznej. Praktycznie zastępuje ona szynę stałą, z tym że nic nie mocujesz na stałe, a jedynie kładziesz ją na dachu pojazdu (jeśli ma on przewodzącą powierzchnię), a ona sama mocuje się za pomocą magnesów. W zestawie znajdują się trzy 1-metrowe szyny, do których mocujesz sznur przyłączeniowy z przedsionkiem. Wadą jest to, że nie jest ona zbyt mocna i może ześlizgnąć się z dachu. Można jej używać do tzw. przedsionków wolnostojących (w idealnym przypadku na pierwszy sezon, zanim zdecydujesz się na wymianę na szynę stałą), ale zdecydowanie nie polecam jej do przedsionków stałych (montowanych na samochodzie i niestałych). Szyna jest kompatybilna z markami Outwell (która ją produkuje), Easy Camp i Vango.

 

  • Marki Vango, Outwell i Easy Camp można również przymocować do pojazdu bez użycia szyny. Outwell i Easy Camp mają bowiem na stałe przyszyte do tunelu przyłączeniowego linki, które można zaczepić o dach (jeśli masz relingi dachowe, bagażnik dachowy itp.) lub do ziemi za pojazdem. Następnie przedsionek jest mocowany za pomocą kołków, tak jak zwykły namiot. Vango nie ma linek, ale ma paski, które zatrzaskują się w przygotowanych punktach mocowania np. na dachu lub za nim. W niektórych modelach paski są już w zestawie. W razie potrzeby można je dokupić. Wady? Jeśli chcesz codziennie wyjeżdżać samochodem, mocowanie przedsionka będzie bardziej skomplikowane i czasochłonne niż w przypadku szyny stałej.

 

  • Pozostałe dwie opcje omówię łącznie, ponieważ żadna z nich nie jest idealna. Modele marek Vango i Outwell posiadają na rękawie przyłączeniowym wszytą podłużną kieszeń, do której można wsunąć drążek (nie jest on dołączony do wszystkich modeli), a następnie zaczepić go o listwę okapową dachu. Niestety, obecnie rzadko spotyka się takie listwy, więc rozwiązanie to może być przydatne jedynie dla pewnego grona użytkowników. Jako ostatnią, raczej pomocniczą opcję mocowania - rzepy, proponują zarówno Vango jak i Outwell. Znajdują się one na samym końcu rękawa przyłączeniowego i służą do przytwierdzenia materiału do mocowania na dachu pojazdu.

 

Na zdjęciu: Magnetyczna listwa Outwell i jej montaż na dach, wliczając nasunięty przedsionek.

 

 

Pamiętaj o ważnej kwestii podczas odjazdu z kempingu, jeśli posiadasz przedsionek z kedrową listwą stałą. Listwa ta służy do mocowania rękawa przyłączeniowego, tworząc stabilne połączenie, którego nie można ot tak po prostu rozłączyć. Dlatego też konieczne jest dokupienie (nie jest ono zawarte w zestawie z przedsionkiem) tzw. zestawu Connect set (w Vango znanego jako Driveaway Kit). Składa się on z listew, które umożliwiają łatwe odłączenie i ponowne podłączenie przedsionka w dowolnym momencie poprzez wysunięcie lub nasunięcie listew. Działanie jest proste: pas tekstylny nasuwa się na stałą listwę na dachu pojazdu, a następnie nakłada się na niego dwustronne listwy, do których z drugiej strony mocuje się sam przedsionek. Dzięki temu można w każdej chwili bez problemu odjechać bez konieczności skomplikowanego demontażu stałego połączenia.

Sam montaż jest niezwykle prosty. Część informacji na ten temat przedstawiłem już w rozdziale Powietrze vs. stelaż. Przedsionek mocuje się do dachu pojazdu (w wybrany przez Ciebie sposób), kotwi się obie strony pod podwoziem, odnajduje zawór i pompuje powietrze za pomocą dołączonej pompki (lub własnej, elektrycznej). Poziom pół atmosfery osiąga się bardzo szybko, a czas montażu zazwyczaj nie przekracza 10 minut. Namiot sam się rozstawia, wystarczy mu jedynie lekko pomóc w wyprostowaniu tubusów. W przypadku modeli ze stelażem montaż przebiega klasycznie, z tym jedynie, że przed montażem należy naciągnąć go na pojazd.

 

Dla lepszego wyobrażenia i orientacji:

zdj.: szczegół profilu kedrowego z nasuniętym końcem. Koniec profilu może być nasunięty na listwę magnetyczną lub przedsionek.

 

zdj.: szczegóły połączenia przedsionka z listwą - naciągnięty koniec do kedrowej listwy, linka złączeniowa, suchy zamek błyskawiczny, przelotowe oczko na drążek. Jest to model Outwell Shade Air.

 

 

 

Rodzaje i typy przedsionków

Po wyborze sposobu mocowania przedsionka, kolejnym krokiem jest wybór jego odpowiedniego modelu. W naszej ofercie znajdują się produkty 3 renomowanych marek: Outwell, Easy Camp oraz Vango. Szczegóły na temat ich różnic można znaleźć w sekcji Różnice w markach.

Dostępne modele determinuje w dużej mierze sposób mocowania. Po jego ustaleniu, należy zastanowić się nad przeznaczeniem przedsionka i stylem biwakowania. Jeśli ma on służyć jedynie do przechowywania rowerów i dwóch krzeseł, wystarczy zazwyczaj model o powierzchni 3 x 3 metry. W przypadku planowania noclegu większej ilości osób, konieczny będzie większy przedsionek. Warto wiedzieć, że Outwell oferuje wyłącznie przedsionki ze zintegrowaną podłogą laminowaną do tropiku. Wszystkie modele są domyślnie bez sypialni i posiadają jedną warstwę materiału. Istnieje jednak możliwość dokupienia sypialni, zarówno wiszącej (Outwell i Easy Camp), jak i wolnostojącej (Vango oferuje oba typy, przy czym wolnostojące posiadają własną konstrukcję z dwóch krzyżujących się prętów). Przedsionki Vango dostępne są w różnych wersjach, ale większość posiada osobną podłogę, a nie na stałe. Jest to praktyczne rozwiązanie, ponieważ można zdecydować, czy rozłożyć ją w namiocie (w przypadku słabej jakości podłoża, lepiej jej nie używać, aby uniknąć uszkodzenia). Easy Camp oferuje podobne rozwiązania.

Przedsionki do samochodów dostawczych dzielą się na wolnostojące, tzw. Drive-Away (możliwość odjechania i powrotu bez składania przedsionka) oraz mocowane do busa. Do tej kategorii można również zaliczyć przedsionki mocowane na tylną klapę, oferowane przez wszystkie trzy marki.

  • Przedsionki wolnostojące stanowią najliczniejszą grupę. Idealnie nadają się na dłuższe pobyty w jednym miejscu, umożliwiając pozostawienie przedsionka rozstawionego i niezależne wycieczki samochodem.

 

  • Modele mocowane do busa (w naszej ofercie wyłącznie Vango) przeznaczone są dla osób preferujących "wędrowny" styl biwakowania. Wymagają one niewielkiego, łatwego do spakowania przedsionka. Tego typu konstrukcje opierają się na szynie, a ich stabilność zapewnia się jednym tubusem powietrznym lub kilkoma prętami.

 

  • Przedsionki mocowane do tylnej klapy cieszą się dużą popularnością, jednak często oczekiwania użytkowników co do ich konstrukcji różnią się od rzeczywistości. Większość modeli dostępnych nie tylko w naszej ofercie, ale i na całym rynku, jest kompatybilna jedynie z określonymi wymiarami OTWIERANYCH DO GÓRY tylnych drzwi. Przykładowo, oferowany przez nas model Crowford marki Easy Camp pasuje wyłącznie do drzwi modeli VW T5/T6/ T6.1 (Multivan, Caravelle, Transporter, California) oraz MB W447 (V-Class, Vito, Marco Polo). Szczególnie interesujący jest przedsionek WOODCREST firmy Outwell, który posiada własną konstrukcję (z prętów) i może być mocowany zarówno z boku pojazdu, jak i z tyłu (posiada wszystkie rodzaje mocowań omówione w rozdziale Możliwości mocowania). Ciekawą opcją jest również przedsionek Tailgate AirHub Low (dostępny również w wersji bez Air, czyli z prętami), który można mocować do tylnej części pojazdu za pomocą pasków. Również wolnostojący.

 

zdj.: Outwell Woodcrest - namiot, który sprawdzi się zarówno jako przedsionek na tylną kapę (wąski tunel łączeniowy), jak i boczny (posiada własną konstrukcję, co czyni go uniwersalnym).

 

zdj.: przedsionek Easy Camp Crowford przeznaczony jest wyłącznie do montażu na tylne drzwi pojazdu, stanowiące jednocześnie jego jedyny punkt podparcia i dach.

 

zdj.: Vango Siesta Low to przedsionek do przyczepy kempingowej, który opiera się o pojazd i nie jest wolnostojący. Mimo to jest niezwykle szybki w rozkładaniu i składaniu, co czyni go idealnym wyborem dla osób ceniących wygodę. Dodatkowym atutem jest jego kompaktowy rozmiar.

 

Warto wiedzieć, że do przedsionków można dokupić dodatkowe akcesoria, które z pewnością są warte wzmianki. Do swojego modelu można dokupić tzw. Footprint (matę pod przedsionek, która chroni go przed zabrudzeniem podczas pakowania, a także chroni oryginalną podłogę), sypialnię wiszącą lub wolnostojącą (w zależności od producenta przedsionka), a także różne rodzaje oświetlenia, które można zawiesić na relingu w przedsionku. Producenci oferują również dywany do większości przedsionków.

 

 

Przedsionki do przyczep kempingowych

Przedsionki do przyczep kempingowych różnią się od swoich odpowiedników przeznaczonych do busów pod wieloma względami. Wynika to z faktu, że karawaning wiąże się z nieco innym stylem użytkowania, co determinuje zastosowanie innych materiałów i konstrukcji. W naszej ofercie znajdą Państwo przedsionki do przyczep kempingowych dwóch renomowanych marek: Vango i Outwell. Vango proponuje szeroki wybór modeli zróżnicowanych pod względem gramatury materiału i odporności na promieniowanie UV. Z kolei Outwell oferuje linię Tide i Ripple, w której wszystkie przedsionki posiadają identyczną konstrukcję, odporność na promieniowanie UV oraz rozmiary (różnią się jedynie głębokością).

Cały artykuł tutaj:

 

 

Jak dobrać przedsionek do przyczepy kempingowej

Ten artykuł ma na celu fachowe doradztwo w zakresie wyboru odpowiedniego przedsionka do przyczepy kempingowej. Znajdziesz tu informacje, które pomogą Ci dokonać trafnego wyboru i zorientować się w bogatej ofercie dostępnych na rynku modeli.

 

>>> SZCZEGÓŁY W ARTYKULE <<<

Przedsionki do kamperów

W naszym sklepie internetowym znajdziesz szeroki wybór przedsionków do kamperów. Oferujemy produkty znanych marek Vango i Outwell, które są bardzo zbliżone do przedsionków do przyczep kempingowych pod względem materiałów, wykonania i konstrukcji. Różnica polega głównie na nieco większej wysokości, dostosowanej do kamperów. Ciekawostką jest, że obie marki oferują również wyższe wersje przedsionków pierwotnie przeznaczonych do busów, co daje klientom szeroki wybór opcji.

Cały artykuł tutaj:

 

 

Jak dobrać przedsionek do kampera

Jeśli chcesz rozbudować swój kamper i nie znasz rynku przedsionków, ten artykuł może Ci znacznie pomóc w wyborze.

 

>>> SZCZEGÓŁY W ARTYKULE <<<

 

 

Przydatne linki

 

Autor: Radek Martinek

Źródła: unsplash.com, archiwum autora

Jak używać kompasu? Przewodnik dla entuzjastów outdooru

Poradniki

Jak się nie zgubić podczas wędrówek? Przeczytajcie nasz artykuł i nauczcie się obsługiwać kompas.

Jak załatać dziurę w kurtce? Łatką samoprzylepną!

Poradniki

Na swoim outdoorowym ubraniu polegasz w każdej sytuacji. Co zrobisz, gdy w odległych ostępach z deszczową chmurą nad głową odkryjesz, że Twoja nieprzemakalna kurtka ma dziurę? Wyciągniesz igłę i nitkę? Podpowiemy Ci, jak naprawić rozdartą kurtkę znacznie szybciej i łatwiej.

Via ferraty - dla zaawansowanych, cz. 2

Poradniki

W poprzedniej części zapoznaliśmy się z podstawami bezpiecznego zachowania na ferratach i korzystania ze sprzętu przeznaczonego do ich pokonywania. Teraz nadszedł czas, aby przyjrzeć się bardziej zaawansowanej i kompleksowej metodyce pokonywania trudniejszych ferrat.

Wybrane dla Ciebie

3 051,71  (22.11 %) 2 376,99 

Porównaj

2 525,65  (21.68 %) 1 977,99 

Porównaj

2 393,00  (19.77 %) 1 919,99 

Porównaj

5 236,85  (15.01 %) 4 450,99 

Porównaj

2 619,78  (36.9 %) 1 652,99 

Porównaj

5 349,85  (20.84 %) 4 234,99 

Porównaj

3 252,58  (15.36 %) 2 752,99 

Porównaj

3 930,57  (27.08 %) 2 865,99 

Porównaj